Verden Består af Samlinger af Stykker

240,00 DKK
In stock
HUN SOLO

På sit andet soloalbum ‘Verden Består af Samlinger af Stykker’ undersøger Katrine Stochholm hvad det vil sige at gå igennem et år som menneske med et sangcyklisk storværk, hvor hun som udgangspunkt har skrevet en sang for hver måned af året. Gennem kontemporær pop, egne digte og tonsat århundrede-gammel lyrik har hun skabt et fuldendt værk der er en lang rejse for lytteren at gå igennem med mange forskellige udsving.

ArtistBy:Katrine Stockholm Format12" LP + digtsamling

På sit andet soloalbum ‘Verden Består af Samlinger af Stykker’ undersøger Katrine Stochholm hvad det vil sige at gå igennem et år som menneske med et sangcyklisk storværk, hvor hun som udgangspunkt har skrevet en sang for hver måned af året. Gennem kontemporær pop, egne digte og tonsat århundrede-gammel lyrik har hun skabt et fuldendt værk der er en lang rejse for lytteren at gå igennem med mange forskellige udsving.

Katrine Stochholm udtaler: “Jeg havde en del sange liggende, som var komponeret ud fra gamle danske årstidsbestemte sange, jeg havde fundet, når jeg sang godnatsang for min søn. Jeg fik lyst til at skrive et værk udfra et dogme eller et koncept, da jeg som soloartist har brug for noget at spille op ad, noget at komponere ud fra, og besluttede derfor at skrive en sang for hver måned af året. “

Katrine Stochholm fortæller desuden: “Efter at have gået igennem et forløb med brystkræft (i 2018-19 red.) er min sans for tid ændret. Jeg var allerede i gang med produktionen og havde arbejdet på det i et års tid, da en lille knude i brystvævet i armhulen blev opdaget. Jeg blev opereret, fik kemoterapi og stråleterapi. Det var et helt fint forløb og jeg har ingen mén efter det, men min måde at være i verden på har ændret sig markant. Det tror jeg er noget der sker for mange, der går igennem svære eller belastende begivenheder. Jeg kan ikke helt forklare det, da jeg endnu ikke har forstået det. Måske kan jeg nemmere sætte ord på det om nogle år”.

“En anden og vigtig ting, der motiverede mig til at skrive et værk med udgangspunkt i årets gang, er alle de forandringer vi ser i vores klima. Jeg fik lyst til at hylde årstiderne og det vi har, der stadigvæk er i balance. I 2018 havde vi en rekordvarm sommer, hvor store dele af Europa var tørkeramte. Satellitbillederne talte deres eget sprog: Det der før havde lignet en grøn oase, var blevet et tørt og vissent landskab set ovenfra. Søer og vandløb tørrede ud og dyr døde af tørst. Det var nærmest så tørt, at træerne kom til at se efterårsagtige ud, og sådan ser vi at årstiderne bliver mere slørede eller uklare. Ligesom vinteren ofte ikke kommer eller bliver udskudt til marts måned. Vi ser et-årige blomster, der normalt ikke vokser om vinteren fordi de ikke tåler frosten, overleve og blive flerårige. Hvem har set blomstrende morgenfruer i december? Og globalt set hærger skovbrande, koralrev dør og i sommers tørrede Victoria Falls ud. Det er aldrig sket før, at det vandfald er udtørret. Vi har et meget stort stykke arbejde foran os og jeg vil gerne minde om alt det vi stadig har, for at minde om den dyrebare balance, vi er så afhængige af. Vi må ikke forspilde vores chance for at genoprette den skade der allerede er sket”

Som komponist, pianist og medstifter af bandet Under Byen fik Katrine Stochholm omkring årtusindskiftet stor international bevågenhed med en lang række banebrydende, dansksprogede sange, der både satte tonen for den alternative danske scene fremover, men også vakte international genklang. Siden forlod hun bandet for at skabe sin egen solokarriere. Musikjournalisten David Fricke fra det legendariske amerikanske musikmagasin Rolling Stone kaldte i 2002 Under Byen for “one of the best bands in the world”, og da han senere hørte Katrine Stochholm solo på SPOT Festival,skrev han i sin omtale af koncerten: “Still obsessed”.

Under Byen står som et af de allermest innovative danske bands gennem tiden, og som centralt medlem af Under Byen var Katrine med til at skabe tre epokegørende og stærkt roste albums. Ekstra Bladet udnævnte Under Byens album ‘Kyst’ til årets bedste danske album i 1999 og skrev: “Aarhusiansk sirenesang tilsat nogle af de mest originale toner i dansk musik siden Carl Nielsen”

Bandet modtog en DMA-nominering som bedste nye danske navn i 1999, nomineredes til Steppeulven i 2002 for årets bedste album, årets bedste sanger og årets bedste band, og de er nr. 21 på Berlingske Tidendes liste over de 30 vigtigste dansksprogede sange fra det nye årtusinde (2015) med Det er mig der holder træerne sammen.

Katrine Stochholm solodebuterede i efteråret 2016 med albummet 'Danser til Radio’, som bl.a. blev udnævnt som et af årets fem bedste danske albums i Dagbladet Information. Singlen ‘En Dejlig Aften’ har i skrivende stund mere end 208.000 plays på Spotify, og er placeret på den populære Spotify-playliste Fresh Finds. Musikjournalist Ralf Christensen skrev om albummet: “Et legesygt tusmørke. Natsværmere, ildfluer, snedkerværktøj og glasinstrumenter synes at tegne fine mønstre i arrangementerne. Mens dens det tidligere medlem af Under Byen synger den smukkeste nordiske melankoli frem”. Katrine Stochholm blev siden indstillet til GAFFA-prisen i kategorierne Årets Danske Kvindelige Kunstner, Årets Nye Navn og Årets Pop-udgivelse.

'Verden Består af Samlinger af Stykker' udkommer, den 23. april på HUN SOLO Records.

Om samarbejdet med HUN SOLO udtaler Katrine: “Det er det perfekte match. Jeg har den vildeste optur over vores samarbejde og glæder mig for vildt til at udgive mit album på deres label. Jeg er på en gang taknemmelig og stolt over at repræsentere et så progressivt og socialt bevidst label”

Singlerne Start, Maj, Uvejr og I Høsten er udgivet som forløbere for albummet, de er bl.a. blevet playlistet på Apple Music og TIDALs playlister og har ligget i rotation på P6-beat.

  • Vendor Products