Lennart Ginman - 360 (Feat. Maggie Björklund, Steen Rock)

200,00 DKK
In stock
Lennart Ginman
Format12" LP

En af Danmarks mest respekterede musikere, den dansk-finske kontrabassist, komponist og producer Lennart Ginman føjer nu endnu et nyt kapitel til sin omfattende karriere og diskografi, når han udsender instrumental-albummet ‘360’ d. 8. september 2023. Musikken er umiskendeligt Lennart Ginman med sin melankolske og filmiske tone i et naturligt krydsfelt mellem jazz og elektronisk musik. Pladen udfolder samtidig en ny side af Ginmans eksplorative musikalitet, da alle keyboard- og synthesizer-lyde på albummet er skabt ved frekvensmodulation, den såkaldte FM-syntese, som er en specifik tilgang til skabelse af lyd, som giver albummet den helt særlige dybde og stoflighed i lydfladerne.

De ti numre på ‘360’ er skrevet af Ginman og indspillet i tæt samarbejde med Maggie Björklund (pedal steel guitar), Steen Rock (DJ/Percussion), producer Kæv Gliemann og visuel kunstner Teddy Kristiansen - en konstellation, der bibringer Ginmans nye kompositioner et særegent udtryk. Ginman og Björklund har kendt hinanden i mange år og mødtes, da han spillede med Niels Skousen, hvor hun var special guest. Ginman blev hurtigt betaget af Björklunds musikalitet og “elsker grænseløst hendes lyd og hendes tonevalg”, som han udtrykker det. Steen Rock var derimod et nyt musikalsk bekendtskab for Ginman, da han hørte Rocks unikke DJ/percussion-udtryk med bla. Mikael Simpson, og i den nye trio er Steen Rock ifølge Ginman “En gudsbenådet og udsøgt beat-maker hvis æstetik og kompromisløse percussion-spil, for mig er den perfekte sammensmeltning af menneske og maskine og får musikken til at svinge som både død og helvede'.

“360” tog dog sin begyndelse i vanskelige omstændigheder. Ginman blev en efterårsdag som et lyn fra en klar himmel ramt af sygdommen 'Menières sygdom'. Pludselige anfald af ekstrem kraftig svimmelhed med kvalme og opkastninger, insisterende susen for ørerne og massiv nedsat hørelse med efterfølgende tinnitus på især det angrebne øre. Sygdommen ødelagde bl.a hørelsen på venstre øre, gav permanent svær tinnitus, konstant svimmelhed og høreforstyrrelser. “Lyd kan gøre ondt, forvrænge til ukendelighed, og jeg kunne ikke spille. Min kontrabas lød som om den kom fra en tynd og fjern transistorradio i modfase. Væk var al klang, inspiration, glæde ved musik. Jeg begyndte at planlægge et liv uden musik og uden instrument...jeg var tvunget til at gøre noget andet.” siger Ginman om situationen.

Efter måneder i stille indadvendt chok og en begyndende lurende angst, tog Ginman alene i sommerhus, hvor han over adskillige måneder skrev hovedparten af det nye album. Han skiftede hele sin tidligere elektroniske arbejdsplatform og velkendte kompositionsrutine med computer og skærm ud og begyndte at sætte sig ind i lydskabelse med elektronisk grej baseret på FM-syntese. Ved at arbejde tålmodigt ved ekstrem lav lydstyrke og med masser af tid, begyndte musikken at dukke frem af mørket. Ginman genfandt dag for dag en kreativ åre, og ideerne, og skabelsen af den nye musik krævede sin naturlige plads i verden og trængte dermed sygdommens klamme hånd i baggrunden.

Sygdommen gav også Ginman modet til at skabe et kompromisløst album, der viste ham som en “hel musiker” uden den hidtidige opdeling mellem hans elektroniske side og hans jazz-side. Deraf kommer titlen ‘360’, som illustrerer Ginmans intention om at vise helheden af sin person og sin musikalitet, og '360' indeholder derfor både masser af akustisk kontrabas og masser af 'post-dubstep' inspireret distorted elektronik. Musikken skulle bygge en bro mellem maskinens repetitive stramhed og stringens og jazzens totale formmæssige og improviserede åbenhed. Ginman skabte en dogme-struktur for musikken: Hvert nummer på albummet må maksimalt bestå af tre dele (Intro-A-B) som hver måtte indeholde maksimalt otte takter.

Denne form er perfekt til at inddrage sequenceren og maskinerne live, og gør det muligt at improvisere og på et splitsekund ændre formen i hvert enkelt nummer. Ved kun at have disse tre 'byggeelementer', kan Ginman konstant skifte retning og form og give sine med-musikere tegn med øjebliks varsel. Formen bliver helt improviseret og bestemmes kun af, hvor musikken tager de 3 musikere hen, og hvad musikken kræver i nuet.

Efter tiden i sommerhuset præsenterede Ginman musikken for Björklund og Rock, og efter det fælles arbejde med materialet gik trioen i studiet med producer Kæv Gliemann og indspillede ‘360’. Som altid hos Ginman er den mørke, melankolske tone fremherskende, samtidig med at kompositionerne med deres minimalistiske anstrøg efterlader plads til fortolkning. “Hvert nummer starter med, at lytteren langsomt åbner sine øjne i mørket. Her forestiller jeg mig et indre billede, hvor lytteren selv skal gå igennem en stor skov. Lytteren skal helt selv have lov at vælge vejen igennem, selv træde sine stier og have god tid til at kigge rundt og opleve undervejs”, siger Ginman.

Modsætninger mødes på albummet, der omfavner det smukke, det foruroligende, og det majestætiske og med Ginmans ord skaber “en musik for alle, men ikke for enhver”.

Lennart Ginman er en dansk-finsk kontrabassist, komponist og producer, der som en af Danmarks mest anerkendte og respekterede musikere har medvirket på flere end 140 album-udgivelser.

Hans imponerende CV indbefatter talrige toneangivende projekter og bemærkelsesværdige samarbejder med mange af Europas vigtigste og mest indflydelsesrige artister. Heriblandt Lee Konitz, Johnny Griffin, Doug Raney, Chris Cheek, Harry "Sweets" Edison, Benny Golson, Kenny Werner, Palle Mikkelborg, Cæcilie Norby, GinmanBlachmanDahl, Nikolaj Nørlund og Ginman/Jørgensen. Med et ekspansivt genremæssigt overblik har Ginman således gebærdet sig indenfor såvel jazz og electronica som rock og progressive techno.

Track list:  1. She  2. SOS  3. Air 4. Own  5. Sad  6. Low  7. Mos  8. Cry  9. War  10. Bug