Fugle, klokkefrøer, insekter og Palle Mikkelborg er blandt de medvirkende på nyt album fra pianist og komponist Peter Rosendal.
På sit nye album ’Vejviser’, der udkommer den 17. november, spiller han på to. Samtidigt. Et Steinway og et Hornung & Møller. Det lyder vildt. Og det er det også. Og ’vildt’ er faktisk lidt en overskrift for Rosendals aktuelleudgivelse. Både afsæt og scene er nemlig sat i den vildedanske natur. Og hvorfor så det? Fordi landskabernes detaljerigdom både auditivt og visuelt er helt unik og noget, der inspirerer til improvisation, fortolkninger og melodier, hvis man er en nysgerrig musikertype som Peter, hvis musikalske appetit og søgen tidligere har fået ham til at lave musik på fx. muslingeskaller, kiksedåse og husholdningselastik. Med ’Vejviser’ gives der noget tilbage til dette enestående smukke, (bio)diverse soundtrack, som vimennesker i en evighed har nydt godt af.
Carsten Jensen har skrevet et forord til albummet. Under overskriften ’Lad os blive den lydhøre art’ skriverhan blandt andet: ’Lad os dyrke de ophøjede egenskaber, vi kan finde i hvert eneste træ, såsom nødvendig modstand, fredeligt mod, energi, alvor og vedholdenhed. Lad ordet og musikken blive det femte element,sammen med jord, ild, vand og luft. Lad os bruge ord og musik til at opdage, rejse, forstå, forsone og forsones.
På ’Vejviser’ viser Rosendal så at sige vej til ni forskellige danske naturafkroge og deres mangeartede lyde. Fra Amager Fælled til Almind Sø. Fx er der regnen, der drypper en tidlig morgen gennem bladene iJægerspris Nordskov på Danmarks ældste træ, Kongeegen. Der er viben, gøgen og ravnen ved Limfjorden, nattergalen på Amager Fælled og den tilbagevendende solsort i Peters egen have, der har en hookline, den fløjter om og om igen. Disse steder og aktører er blot nogle af de naturperler, som Peter Rosendal har udforsket, fortolket og oversat til dét, han selv genremæssigt betegner som en række (vej)viser på sit nye album.